Welkom op de website van Dionne Brussee



Lezingen & cursussen 2020


In verband met het Corona-virus gaan de lezingen van de Johannespassie en het Stabat Mater niet door.

Lezing over de Johannespassie van J.S. Bach

Dinsdag 24 maart 2020


Vergeleken bij de Mattheuspassie die veel langer is, en ook veel dramatischer is getoonzet, gaat Bach bij de Johannespassie heel anders te werk. Om te beginnen is het evangelie van Johannes een stuk korter, en is daarmee de muziek ook minder lang. Maar ook is de toon van het Johannesevangelie heel anders. Daar waar Mattheus vooral de emotie centraal stelt en genuanceerd het lijdensverhaal vertelt, gaat het bij Johannes meer om een theologische verhandeling over goed en kwaad en de beschrijving van het verhaal, meer dan de emotie.
Dat verschil hoor je ook terug in de muziek. Daar waar de Mattheuspassie meteen aan het begin al dramatisch en zwaar begint, en je als toehoorder als het ware direct in het (lijdens)verhaal wordt getrokken, blijf je bij de Johannespassie wat meer op afstand, omdat het minder om individuele gevoelens gaat, maar meer om het gevoel van het volk als geheel: de onrust en opwinding t.a.v. Jezus die in hun ogen onaantastbaar is geworden door zijn aanvaarding van het lijden en waar ze zich tegen af lijken te zetten. Die onrust is kenmerkend voor de muziek van de Johannespassie en is meteen bij het begin al hoorbaar en voelbaar in de instrumentatie.
In deze lezing wordt dieper ingegaan op de relatie tussen de tekst van het evangelie van Johannes over het lijden van Christus, en de manier waarop Bach dit op muziek heeft gezet. Met diverse  muziekvoorbeelden om dit te illustreren.

Zie voor meer informatie ook:
https://www.obrechtkerk.nl/agenda/

Locatie:
Obrechtkerk in Amsterdam (zuid)
Data:
Dinsdag 24 maart 2020
Tijdstip:
aanvang 20.00 uur
Prijs:
vrijwillige bijdrage


Drie avonden over het Stabat Mater
Woensdag 25 maart, 1 en 8 april 2020


De diepbedroefde moeder stond wenend bij het kruis… Het ‘Stabat Mater’ is een prachtige en indringende tekst over Maria, de moeder van Christus, die haar zoon op het kruis ziet sterven en de emoties die dit teweeg brengt. Veel componisten zetten de tekst op muziek, onder wie Pergolesi. De tekst van het Stabat Mater komt vermoedelijk van een franciscaan uit de 13e eeuw. In de 15e eeuw werd het Stabat Mater als hymne opgenomen in de katholieke liturgie en o.a. gebruikt in de Veertigdagentijd als onderdeel van de Kruisweg. In drie avonden zullen we de tekst van het Stabat Mater nader bekijken. En per avond twee muzikale uitvoeringen van componisten uit verschillende tijden beluisteren. Aan bod komen o.a. Pergolesi, MacMillan en Arvo Pärt. Een mooie voorbereiding op het feest van Pasen!

Zie voor meer informatie ook:
https://stadskloosterlaverna.nl/activiteit/stabat-mater-3x

Locatie:
Stadsklooster La Verna in Amsterdam
Data:
Woensdag 25 maart, 1 en 8 april 2020
Tijdstip:
20.00-22.00 uur
Prijs:
40 euro


Drie avonden over drie religieuze opera’s
Woensdag 6, 13 en 20 mei 2020



met Rob Polet (diaken van de Nicolaasbasiliek)
♪     Samson et Dalila van Saint Saëns
♪    Dialogues des Carmelites van Francis Poulenc
♪    Aus Licht van Karl Stockhausen

Locatie: St. Nicolaasbasiliek in Amsterdam
Data: Woensdag 6, 13 en 20 mei 2020
Tijdstip: 19.30-21.30 uur
Prijs: vrijwillige bijdrage


Lezing over het Gregoriaans en de toepassing ervan in deze tijd
Plein van Siena – Dominicaans centrum van
Woensdag 17 juni 2020


Het Gregoriaans is een éénstemmig liturgisch gezang uit de Rooms Katholieke Kerk, ontstaan in de 9e eeuw. Door de invoering van de volkstaal is het gregoriaans grotendeels vervangen door Nederlandstalige liturgische muziek. Toch zijn er nog een aantal plekken waarbinnen deze traditie levend wordt gehouden. Eén daarvan is de Agneskerk in Amsterdam zuid waar nog elke zondag het gregoriaans gezongen wordt door de zgn. ‘Schola’, een groep mannen (of vrouwen) die zich hebben gespecialiseerd in het zingen van deze oude melodieën.
Dionne Brussee is als historicus afgestudeerd op de vernieuwing van het kerklied binnen de katholieke kerk in Nederland na het 2e VC. Ze heeft de overgang onderzocht van het Latijn en de Gregoriaanse zang naar de Nederlandstalige liturgische muziek en zo kennis gemaakt met deze Gregoriaanse gezangen, die haar zeer fascineren. Ze heeft ook zelf 5 jaar lang gezongen in een schola, de ‘Schola Arboris’. Deze is begonnen in de Boomkerk in Amsterdam West en zingt nu één keer per maand  in de Papegaaikerk (o.l.v. Marianne Kalsbeek )
In deze lezing zal ze Dionne iets vertellen over het ontstaan en de ontwikkeling van deze oude liturgische zangstijl en een aantal gezangen laten horen. Ook is er ruimte voor gesprek en het uitwisseling van ervaringen met het Gregoriaans. Tot slot zal Dionne één gezang met elkaar gaan instuderen om zo – voor wie dit wil en kan
te ervaren hoe het is om deze bijzondere zangstijl zelf te zingen.

Zie voor meer informatie tzt ook:
http://www.pleinvansiena.nl/

Locatie: Plein van Siena –centrum van bezinning, ontmoeting en spiritualiteit
Data: woensdag 17 juni 2020
Tijdstip: 19.30 – 12.30 uur
Prijs: 9 euro


Lezingen & cursussen 2019

Poulenc - Rebel en Monnik
Leven en werk van de Franse componist Francis Poulenc
15 november 2019, Huis van de Wijk Lydia


  
Ironisch, elegant en met religieuze diepgang... Zo zou je de muziek van Poulenc goed kunnen omschrijven. Zijn muziek maakt deel uit van een stijl die in Parijs ontstond binnen de ‘Group de Six’ in de jaren 20 van de vorige eeuw. Een stijl die zich afzette tegen de – wat zij noemden - sentimentele muziek van o.a. Chopin en Debussy en de zwaar romantische werken van b.v. Wagner, en daar een lichtvoetige, soms absurdistische vorm tegenover stelde. Poulenc ging daarbinnen ook zijn eigen weg, en had een hele eigen stijl, die onmiskenbaar was en nog steeds heel herkenbaar is. Hij werkte samen met eigentijdse dichters als Apollinaire, Max Jacob, Paul Eluard en Louise de Vilmorin. In deze lezing maakt u kennis met deze bijzondere componist, die precies 120 jaar geleden geboren werd in hartje Parijs: zijn leven, zijn inspiratie, zijn leermeesters en natuurlijk zijn muziek. Hij heeft in bijna elk oeuvre wel muziek geschreven: voor piano (hij was zelf pianist), voor de stem, voor instrumenten (in het bijzonder blaasinstrumenten), voor koren, voor ballet en hij schreef zelfs een opera. Van alle genres zult u iets horen in de lezing.



  
  







Dionne Brussee - Amsterdam

® CP